Izvor: www.nadijeti.com

Uvodna reč

U masi novih dijeta izdvaja se UN dijeta, koja je u poslednje vreme veoma popularna. Lako je možete naći na internetu i ukoliko se praktikuje „dovodi do skidanja kilograma, kao i do promene metabolizma, pa se izgubljeni kilogrami ne vraćaju“. Ovo definitivno nisam poverovala, jer je predviđeni rok za držanje UN dijete 90 dana. Šta znači kada pročitate ovako nešto? To znači da dijeta ne predviđa stalnu promenu rđavih navika, već poslušno pridržavanje plana ishrane u tom tromesečnom periodu. Međutim, ukoliko odustanete pre isteka 90 dana, kako se tamo kaže, „smršaćete, ali ne dolazi do promene metabolizma“. Mooolim?

 

Šta u stvari predviđa UN dijeta?

UN dijeta predviđa da se u nedelji hranite po danima koji se ciklično menjaju, dakle: svaki dan – drugačija hrana:

  1. Proteinski dan
  2. Skrobni dan
  3. Ugljenohidratni dan
  4. Voćni dan

Potom opet ide proteinski i tako redom, bez promene redosleda dana.

DORUČAK

  • Doručak je svih 90 dana isti, bez izuzetka: voće. Količine su: dve iste voćke (recimo 2 jabuke) ili šaka suvog voća.

1. Proteinski dan

RUČAK

  • Supa,  bez rezanaca, 1 šolja / 2,5-3 dl,  a ako se konzumiraju mlečni proizvodi, onda se supa ne konzumira,
  • Hleb ili pecivo, parče integralnog hleba,
  • Meso: bareno, dinstano ili pečeno (jenda porcija = 3 parčeta, do 250 gr) ili 3 jaja (kuvana ili pečena) ili nešto od mlečnih proizvoda ili soje,
  • Salata, bez ograničenja, začinjena sa jednom kašikom ulja.

VEČERA

  • Večera je ista kao i za ručak, ali bez supe i hleba. Ako imate meso za ručak, imaćete ga i za večeru, a ako ste imali jaja za ručak, biće isto i u večeri.

2. Skrobni dan

RUČAK

  • Hleb ili pecivo, recimo parče integralnog hleba,
  • Kuvano jelo, bez mesa: pasulj, sočivo, grašak, pirinač ili krompir, pun tanjir, uz dodatak začina: so, začin, biber, kuvani paradajz, kečap.
  • Salata

VEČERA

  • Večera je kao za ručak, ali bez hleba, u količini od pola tanjira.

3. Ugljenohidratni dan

RUČAK

  • Kuvana testenina sa dodatkom začina (recimo kečapa ili slično) ili pizza sa kečapom ili slano pecivo u istoj količini.

VEČERA

  • Torta (2 manja komada) ili kolač (3-4 komada) ili sladoled (3-4 kugle),
  • Dodatak: 1 rebro čokolade za kuvanje, možete ga jesti kao takvo ili izrendati na ovo gore.

4. Voćni dan

  • Ručak i večera su baš kao i doručak – voće, s tim da ga možete jesti u većim količinama i možete ih mešati u istom jelu.

Napomene:

  • U proteinskom danu različite vrste proteina se ne mešaju u istom obroku ni u istom danu.
  • Posle isteka 28 dana (7 ciklusa x 4 dana) sledećeg dana je vodeni dan – ne jede se ništa a pije samo voda. Po isteku tog dana nastavlja se proteinskim danom.
  • Dozvoljno je piti čajeve i kafu, ali nezaslađene. Sokove treba izbegavati.
  • Svakodnevno treba uzimati po jednu tabletu multivitamina i/ili oligominerala.
  • Pauze između obroka u proteinskom danu su 4 sata, u skrobnom i ugljenohidratnom 3 sata, a u voćnom 2 sata. Uveče posle 20 h se ne jede ništa.
  • Posle 90 dana UN dijete kreće izmenjeni ciklus dijete u kojem je za doručak i dalje voće, a ručak i večera su normalni. Posle ovog drugog ciklusa od 90 dana nije preporučljivo dalje držati ovu dijetu, već možete ponovo početi tek nakon isteka nova tri meseca.

Ocena UN dijete

Ugljenohidratni dan.

Koliko god se trudila, teško mogu pronaći pozitivne strane UN dijete. U stvari, evo njih svega par:

  • Supa je veoma dobar izbor za početak svakog ručka, jer spečava zatvor i olakšava varenje hrane.
  • Priprema mesa u toku proteinskog dana je pun pogodak, jer su zdravi načini pripreme mesa: kuvano, dinstano i pečeno. Nema prženja i pohovanja u zdravoj ishrani.
  • Voće je zdravo unositi svaki dan, tako se, pored kalorija unose i neophodni nam vitamini i štiti imunitet.

Pozitivne strane UN dijete su u senci negativnih, pa je možda dovoljno samo ukazati na kontradiktornosti kojima je ova dijeta krcata. Evo njih nekoliko:

  • Najočigledniji je taj da su recimo pauze između obroka kod skrobnog i ugljenohidratnog dana svega 3 sata. UN dijeta predviđa 3 obroka, doručak, ručak i večeru, to znači 3×3=9 časova. Dan ima znatno više, 24 časa. Ako spavate 8 h, a 13 sati dnevno ne jedete, otićete na spavanje gladni, osim ako imate još koji obrok osim predviđena tri?
  • Analogno prethodnom, u toku voćnog dana se jede na svaka dva sata. Ako recimo spavate 8 časova, a budni ste 16, znači da bi trebalo da imate 6 obroka da bi ispoštovali pravilo da jedete na svaka dva sata i da nema jela posle 20h. Ovo je sve naravno, pogrešno. Bićete gladni mnogo pre nego što odete na spavanje ako samo jedete voće.
  • Vodeni dan je još veća glupost: Kada ništa ne jedete organizam energiju crpi iz rezervi, a prvo će da isprazni rezerve glikogena iz jetre i belančevine iz mišića pre nego što će da upotrebi masno tkivo kao energiju. Toga dana ćete se osećati malaksalo, tromo, opašće vam koncetracija i radna sposobnost.

Nejasno je šta je tvorac UN dijete mislio kad je odedio ishranu po grupama različitim danima. Telu je svaki dan potrebno da unosimo hranu iz svih grupa, a ne samo iz jedne. Pored toga, potrebno je unositi hranu u optimalnim količinama ukoliko želite da očuvate zdravlje, pogrešno je da jedan bude proteinski, drugi skrobni, treći ugljenohidratni, a četvrti voćni. Svaki dan treba da unosimo i belančevine i masti i uljene hidrate, baš kao i vlakna, minerale i vitamine i druge mikronutrijente. Kao rešenje nedostatka vitamina i minerala, tvorac (ili tvorci) UN dijete nude multivitaminsku/oligomineralnu tabletu jednom dnevno. Bezveze.

Dijeta nema preciziran kalorijski unos, nije prilagođena bilo kome, već daje opštu preporuku za unos. Kao što znate, svima nama je dnevna kalorijska potreba za kalorijama različita, pa kako onda da se hranimo istom količinom hrane? Naročito obolele osobe ukoliko pokušaju sa ovakvom dijetom ne mogu da se nadaju ničem dobrom. Ukoliko budete gladni u toku dijete, a mogućnost svakako postoji, sutradan će vam se povećati apetit, pa ukoliko nemate jaku volju lako možete preterati sa hranom i prekršiti dijetu.

Tri obroka nisu recept za ubrzavanje metabolizma. Jednostavno, uz tri glavna obroka potrebno je uvesti i par užina da bi držali nivo šećera u krvi što ravnomernijim, ali to ova dijeta ne predviđa. Užine je najbolje da budu upravo voćne.

UN dijeta ne prepisuje fizičku aktivnost kao integralni deo terapije. Umesto toga, akcenat je na hrani i pravilima koje treba poštovati. Cilj dijete nije je da poštujemo pravila 90 ili 90+90 dana a onda da nastavimo po starom. Onda nismo izvukli pouku da je potrebno da promenimo loše navike u ishrani kao jedini trajan način da smršamo. Ako toga nema, vaš trud je uzaludan.

U životu ponekad neke lude ideje donesu nešto dobro, ali ne i u ovom slučaju. Da budem sasvim precizna: pomoću UN dijete možete smršati, ali to neće biti ni zdravo ni trajno mršavljenje. Šokiraćete metabolizam iz dana u dan, smanjićete imunitet, narušićete zdravlje i povećaćete rizik od jo-jo efekta po završetku ciklusa dijete. Da li je to ono što želite?